-
Laatst bijgewerkt op
Een garant verbindt zich ertoe om de verblijfs-, gezondheids-, en repatriëringskosten van een student(e) op zich te nemen tijdens zijn/haar verblijf in België. Voor meer gedetailleerde informatie kan u op de website van de dienst Vreemdelingenzaken terecht.
Wat zijn de voorwaarden om garant te zijn?
- U bent inwoner van Noorwegen of IJsland EN familielid in de eerste, tweede of derde graad van de student* OF
- U bent inwoner van Noorwegen of IJsland en u bent staatsburger van België of van een andere EU-lidstaat
*Concreet betekent dit dat u de echtgenoot/echtgenote, ouder, grootouder, broer/zus of oom/tante bent van de student
- U beschikt over een maandelijks netto-inkomen van € 2892,55. Dit is NOK 34 999,86 (Noorwegen, € 1 = NOK 12,1) of ISK 444 006,43 (IJsland, € 1 = ISK 153,5) netto per maand. Inkomsten van de sociale zekerheid worden niet aanvaard.
Procedure
U stuurt het dossier met alle documenten via e-mail naar oslo@diplobel.fed.be ter goedkeuring.
Indien de ambassade het dossier goedkeurt, kan u een afspraak via e-mail maken om persoonlijk naar de ambassade te komen voor de ondertekening van de annex 32. Deze afspraak kan niet via de website gemaakt worden. Als u zonder goedkeuring of zonder afspraak naar de ambassade komt, kunnen we u niet verder helpen.
Tijdens de afspraak zal de handtekening van de garant gelegaliseerd worden (zie tarieven). De garant krijgt de gelegaliseerde annex 32 terug en moet deze aan de student bezorgen.
Welke documenten zijn nodig?
Van de garant:
- Paspoort en/of identiteitskaart
- Bewijs van inkomsten
- Indien u een werknemer bent, minimum de drie laatste loonbrieven en tewerkstellingscontract met minimumduur van 1 jaar
- Indien u zelfstandige bent: een officieel document van de Noorse/IJslandse instanties dat uw maandelijks of jaarlijks netto-inkomen bevestigt
- Indien u geen EU-staatsburger bent, bewijs van de familieband via originele, gelegaliseerde geboorte- en/of huwelijksaktes
- Annex 32, ingevuld maar NIET ondertekend. U zal dit tijdens uw afspraak op de ambassade ondertekenen
Van de student:
- Kopie van het paspoort
- Toelatingsbrief of inschrijvingsbewijs van de onderwijsinstelling