-
Laatst bijgewerkt op
Overzicht
Aanvraag
De aanvraag van een eID is steeds persoonlijk en op afspraak.
U brengt de volgende documenten mee naar uw afspraak:
- Ingevuld aanvraagformulier eID volwassenen en kinderen vanaf 12 jaar, ondertekend door beide ouders of wettelijke voogd voor minderjarigen
- Uw huidige eID
- Is uw huidige eID verloren of gestolen? Klik hier.
- Is uw huidige eID nog geldig? U kan deze behouden tot de nieuwe beschikbaar is
De betaling en afname van de foto, vingerafdrukken en handtekening gebeurt ter plaatse.
Afgifte
De eID en bijhorende PUK brief komen na 3 tot 4 weken aan op de ambassade in Oslo.
U kan de kaart persoonlijk komen ophalen, op afspraak, of deze kan u toegestuurd worden per aangetekende verzending. U draagt hiervoor zelf de kosten, te betalen tijdens de aanvraag. Het is niet nodig om zelf een gefrankeerde enveloppe te voorzien.
De kaart moet binnen de 3 maanden na aankomst op de ambassade afgehaald worden. Nadien wordt deze vernietigd.
Activatie
Moet ik mijn kaart laten activeren?
De eID is een geldig identiteitsdocument, ook als deze niet geactiveerd is.
De eID kan ook gebruikt worden om zich elektronisch te identificeren en online toegang te verkrijgen tot verschillende Belgische overheidsdiensten, elegalisation en itsme. Hiervoor moet de kaart eerst geactiveerd worden (zie hieronder). U heeft hierbij uw PUK-brief nodig.
Om de kaart te gebruiken heeft u een kaartlezer nodig die u aan de computer moet aansluiten. Deze kan aangekocht worden in de lokale multimediawinkel. De software is beschikbaar op eid.belgium.be/nl.
Waar kan ik mijn kaart laten activeren?
- Op de ambassade in Oslo, op afspraak
- In een andere consulaire beroepspost naar keuze (geen ereconsulaten)
- In een Belgische gemeente naar keuze
De kaart kan niet geactiveerd worden in de ereconsulaten.
Wanneer kan ik mijn kaart laten activeren?
Als u gekozen heeft om de kaart persoonlijk op te halen, zal de kaart onmiddellijk geactiveerd worden.
Als u gekozen heeft om de kaart per aangetekende verzending te ontvangen, wordt de PUK-code per gewone post verstuurd. U kan de kaart dan later, op een locatie naar keuze, activeren.
Enkel de houder van een eID, zelfs al is die minderjarig, kan de kaart laten activeren. De kaart mag enkel en alleen geactiveerd worden bij persoonlijke aanwezigheid van de houder.
Bent u uw PUK-brief verloren of bent u de pincode vergeten?
Klik hier.
De nieuwe PUK-brief wordt steeds geleverd aan het consulaire beroepspost /gemeente die de kaart oorspronkelijk heeft afgeleverd.
Geldigheidsduur
Leeftijd bij aanvraag |
Geldigheidsduur |
---|---|
Tussen 12 en 18 jaar |
6 jaar |
Tussen 18 en 75 jaar |
10 jaar |
Ouder dan 75 jaar |
30 jaar |