Legalisatie

  1. Zuletzt aktualisiert am

Overzicht

 

Waarom moeten documenten gelegaliseerd worden?

Een document dat in het ene land officieel en legaal is, is dat niet automatisch in het andere. Veel documenten moet u daarom eerst laten legaliseren om ze over de grens te kunnen gebruiken.

De legalisatie slaat op de controle van de oorsprong van een document. Het is een officiële bevestiging dat de handtekening van de ambtenaar die een document ondertekende of het zegel of de stempel op het document echt is.

Apostille

Voor officiële documenten uitgegeven door landen die zijn aangesloten bij het Apostilleverdrag is slechts één legalisatie nodig door middel van een apostille. België, Noorwegen en IJsland zijn hierbij aangesloten.

Welke documenten komen in aanmerking voor een apostille?

Originele, officiële documenten afgeleverd door een overheidsinstantie en voorzien van

  • Naam en functie van de ambtenaar
  • Handtekening van de ambtenaar
  • Officiële stempel

Documenten die niet aan deze voorwaarden voldoen moeten eerst gelegaliseerd worden door een notaris publicus.

Waar kan ik een apostille verkrijgen?

Een document kan enkel gelegaliseerd worden door het land dat het uitgegeven heeft.

Noorse documenten: Statsforvalteren. Deze dienst in gratis.

IJslandse documenten: Ministerie van buitenlandse zaken.

Belgische documenten: Federale overheidsdienst buitenlandse zaken, dienst legalisatieDe ambassade levert geen apostilles.

 

Notaris publicus

Noorwegen: Notaris publicus

IJsland: District commissioner

 

Legalisatie handtekening privépersoon

Noorwegen: Notaris publicus

IJsland: District commissioner

Ambassade in Oslo: De ambassade in Oslo kan de handtekening van een privépersoon legaliseren in de volgende gevallen:

  • Annex 32 voor financiële sponsering student
  • Volmachten* of andere documenten (bv. volmacht voor reizen met minderjarige kinderen). De legalisatie slaat hierbij enkel op de handtekening, niet op de inhoud!

U neemt hiervoor altijd eerst contact op met de ambassade per e-mail.

Kostprijs: zie tarieven.

*Voor notariële volmachten geldt een speciale procedure (bv. volmacht voor aankoop/verkoop van een huis). U neemt hiervoor eerst verplicht contact op met een notaris in België.

 

Documenten vrijgesteld van legalisatie

Alle documenten afgegeven door de ambassade in Oslo voorzien van de handtekening van de ambassadeur of zijn vervanger en een officiële stempel moeten niet gelegaliseerd worden voor gebruik in Noorwegen en IJsland (conventie van Londen van 1963). Dit omvat volgende documenten:

  • Attest geen huwelijksbeletsel
  • Consulaire attesten
  • Gecertificeerde kopie paspoort

 

Gecertificeerde kopie paspoort

U kan een gecertificeerde kopie van uw paspoort (niet van uw eID) verkrijgen via de ambassade in Oslo. Neem hiervoor contact op per e-mail.

Kostprijs: zie tarieven.

 

Vertaling van documenten

In sommige gevallen moeten documenten vertaald worden door een beëdigde vertaler. U vindt een lijst met vertalers hier:

Noorwegen: Translatorportalen

IJsland: Island.is

 

Levensbewijs

Wie mag mijn levensbewijs ondertekenen en afstempelen?

  • De ambassade in Oslo, op afspraak
  • De lokale politie in Noorwegen
  • De lokale politie in IJsland

Hoeveel kost een levensbewijs?

Deze dienst is gratis.

Ik kan niet naar Oslo reizen, wat nu?

U bezorgt ons de volgende documenten per post:

  • Behoorlijk ingevuld levensbewijs
  • Voldoende gefrankeerde enveloppe geadresseerd aan de Belgische pensioendienst

Van zodra ontvangen, vragen we u om ons per e-mail een foto van uzelf met identiteitsbewijs en bewijs van datum (bv. krant van de dag) te sturen.

Het ondertekende en afgestempelde levensbewijs wordt door ons opgestuurd naar de Belgische pensioendienst.